Nu är maten min medicin tack vare hemtjänsten - röster från seniorer i Sollentuna
- Janina Blomberg

- 29 aug.
- 2 min läsning
Uppdaterat: 1 sep.
Hur kan hemtjänsten bli en källa till hälsa och livskvalitet – inte bara praktiskt stöd i vardagen? Svaret finns hos dem som lever mitt i verkligheten, alltså seniorerna själva och de medarbetare som varje dag möter dem i hemmet. Under veckan besökte vi seniorerna Kurt och Forozande i deras hem.
I en tid då äldreomsorgen ofta förknippas med resursbrist och tuffa arbetsvillkor behövs berättelser som visar att förändring är möjlig. När chefer vågar prioritera kompetensutveckling och arbetsglädje uppstår en kedjereaktion: personalen växer, samarbetet stärks – och de äldre får en omsorg som gör skillnad på riktigt.
Seniorernas röster
”Jag mår mycket bättre”
”Nu kommer de med nya tips på bra mat varje dag”
"Jag är mycket piggare och gladare”
”Bättre kontroll på min diabetes”

Nu tävlar jag med mina kollegor om vem som fixar det godaste maten - haha - på skoj såklart
”När vi fått utbildning och förtroende har vi vuxit . Nu samarbetar vi i hela teamet och tävlar om vem som ordnar den bästa och finaste maten till våra kunder. Vi ser hur mycket bättre de mår och det gör mig glad och stolt", berättar Asrin USK Attendo hemtjänst Sollentuna.
Ledarskapet gör skillnaden
Forskning visar att kompetensutveckling är en nyckelfaktor för framtidens omsorg. Socialstyrelsen har i flera rapporter lyft att kontinuerlig utbildning inte bara höjer kvaliteten på omsorgen, utan också förbättrar arbetsmiljön och minskar sjukfrånvaron. När ledare investerar i sina medarbetares utveckling, investerar de samtidigt i seniorernas hälsa och välbefinnande.
Missa inte webbinariet hemma hos Kurt och Forozande
Du får höra deras berättelser om hur små förändringar kan göra stor skillnad – och hur ett medvetet ledarskap skapar en kultur där både personal och äldre får en höjd hälsa och livskvalitet.



